22 april 2016

Renée Knight - Disclaimer

Met een mens kun je alle kanten op !

(Engelse editie)

'My heart has become as hard as my toenails.'

Hoeveel spannende romans zijn er al geschreven over een huwelijkscrisis? Talloze. Maar betekent het ook dat alle invalshoeken opgebruikt zijn? Renée Knight bewijst het tegendeel. Het mag meteen gezegd worden: Disclaimer oogt zo fris als het debuut van een uiterst getalenteerde schrijfster maar kan zijn!

De covertekst, die vertelt over het fictieboek waarin de hoofdpersoon zich op een angstaanjagende manier herkent, is al een nieuwsgierig makende vondst. Wat er jaren geleden precies gebeurd is op een vakantie in Tarifa, heeft Catherine altijd voor zichzelf gehouden. Ze had bij het delen van haar geheim teveel te verliezen: de rust binnen haar relatie, de band met haar zoon, haar imago van succesvolle, integere televisievrouw. Niets aan de hand... tot de mysterieuze roman dynamiet dreigt te leggen onder haar stilzwijgen. Wanneer de van haat vervulde tweederangsauteur een dominosteentje omgooit, ontstaat er bij de hoofdrolspelers een niet te stoppen val van over elkaar buitelende gevoelens: woede, verachting, pijn, machteloosheid, ontgoocheling, wroeging... Die innerlijke turbulentie blijft natuurlijk niet zonder gevolgen. Catherine's werk- en thuissituatie komen op de helling te staan. En ook haar zoon Nicholas deelt in de klappen. Gaat de schijnbaar onaantastbare BB-er haar ondergang tegemoet?

Eindeloze stranden bij kaap Tarifa,
het zuidelijkste punt van Europa.
© César Comino Garcia
Renée Knight is een gewiekste auteur in de positieve betekenis van het woord. Ze laat je een tijd lang geloven in de eenduidigheid van haar karakters maar verrast je met een complexiteit die eigen is aan de menselijke conditie. De mens is een vat vol tegenstrijdigheden. Hij springt even makkelijk om met leugen als met waarheid, met moreel verantwoorde daden als met verfoeilijk gedrag, met schuld als met boete. Dat maakt ons onbetrouwbaar maar ook aandoenlijk. Daarnaast wijst René Knight ons de weg wat betreft onze neiging tot interpreteren. Omdat we situaties graag beheersen halen we snel een verklaring boven, een 'sluitende' invulling die rust brengt. Wat vertellen foto's je, bijvoorbeeld, en kunnen ze je op het verkeerde been zetten?

Dit boek laat je met veel vragen achter. Hoe meer het je aan het denken zet, hoe talrijker de vraagtekens worden. In hoeverre ken je je familieleden? Hoe ziet de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van een kind eruit? Kun je kwaad uitwissen met een ridderlijke daad? Hoe werkt genoegdoening en vergeving? Welke gevolgen kan een te snel getrokken conclusie hebben?

Deze debutante heeft niet alleen veel te zeggen maar weet bovendien hoe ze ritme en structuur in de hand houdt. Beheerst en slim lepelt ze de ingrediënten op die je steeds meer inzicht verschaffen en tegelijkertijd overrompelen. Alleen kundige schrijvers doen je geloven dat een tekst met veel naturel vanzelf uit de pen vloeit. In tegenstelling tot de andere is dat één van de prettige leugens uit Disclaimer!

Quotering: ****½

Uitgegeven bij Transworld Publishers Ltd. - 2015

Nederlandse editie bij Ambo-Anthos - 2016