15 mei 2016

Pauline Slot - Dood van een thrillerschrijfster

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand...

'Illusies voeden was het nieuwe verdienmodel.'

Als de cover een grappige imitatie van het omslag van een vrouwenthriller is en één van de personages Esther Noordvlucht heet, welk soort boek heb je dan in handen? In het geval van deze Pauline Slot hoef je niet te rekenen op een pastiche van het populaire genre en evenmin op een wegleesboek.

Ook de locatie van het verhaal oogt alleen op het eerste zicht als het vakantieparadijs uit een glossy waar thrillerkarakters zich thuis voelen. Het Griekse eilandsprookje in blauw en wit bestaat wel echt maar heeft kanten die zich van de zon afkeren: lege winkelpanden, skeletten van onafgewerkte huizen, steeds groter wordende moestuinen maar ook stranden vol plastic, primitieve lui die dieren mishandelen en dorpsvetes die elke generatie overleven. Toch heeft auteur Selma Hoogstins op het eiland Evia een stukje goudkust gevonden. Daar begeleidt ze aspirant-schrijvers en biedt ze ervaren collega's een plek aan die verbeelding en werklust kan aanwakkeren.

Emporio op Chios: zoals we Griekenland graag dromen...
© Scriptor
In Dood van een thrillerschrijfster observeert en becommentarieert Pauline Slot het bonte gezelschap - jong en oud, diepgravend en speels, Nederlands- en Engelstalig - op een scherpe maar ook begripvolle manier. Elk van hen is een egotripper, zelfs de vrouw die een literaire brief schrijft aan haar gehandicapte dochter. De meeste andere cursisten zijn zichzelf overschattende ijdeltuiten die dromen van tijdelijke of zelfs eeuwige roem. De schrijfcoach denkt er het hare van: 'De grammatica van de taal leerde je uit verhalen. Maar velen zouden de taal van een roman nooit vloeiend spreken, ook al verstonden ze hem wel.' Die overtuiging belet haar niet om met veel geduld het beste uit haar pupillen te halen.

Dit uitgangspunt sluit naadloos aan bij de commerciële wereld achter auteur en boek. Op een snedige, zelfs stekelige manier beschouwt Pauline Slot de mechanismen die naar de podiumspots leiden. Lezers worden verleid door sexy covers, effect beogende titels, voyeuristische thema's... Slagen betekent scoren met cijfers, in lijstjes, op sociale media. Wie zich netjes conformeert wordt op een dag Esther Noordvlucht, het rolmodel waarover Selma zegt: 'Telkens als Esther aan een antwoord begon, werd er langzaam, haast verontschuldigend gegeten.' De marketingknop kan niet meer uit! Toch zijn er, ondanks deze lokkertjes, steeds meer kandidaat-auteurs en steeds minder lezers!

Met de juiste openingszin grijp je de lezer bij het nekvel !
© Pixabay
Ondanks het kritische vergrootglas is de toon in dit boek niet alleen ironisch. Als het over vergankelijkheid en kwetsbaarheid gaat wordt hij zacht melancholisch. Pauline Slot is een kundige stilist die originele beelden ('Attica lag er wazig bij, de wereld was bijziend geworden.') koppelt aan puntige oneliners ('Hotelkamers zijn hoeren die zich voordoen als maagd.'). Verleiden kun je ook zonder promotiestrategieën! Gegevens doseren, lichtheid en ernst in balans brengen, zijn evenzeer kwaliteiten van deze neerlandica met specialisatie 'taalbeheersing'.

Dood van een thrillerschrijfster is een verhaal over het verlangen naar varianten op het paradijs: een droomplek, een droombeeld, een waanbeeld. Aanspoelend plastic of de afwijzing van een manuscript tikken de roze bril van de neus. 'Het paradijs was een moment van genade,' weet Selma. Die momenten heeft ook Pauline Slot ervaren bij het componeren van deze roman. Van de schrijfcoach op Evia zou haar tekst het compliment 'wise' krijgen!

Uitgegeven bij de Arbeiderspers - 2016